Siirry suoraan sisältöön.
Blogi

Chatbot tulee avuksi asiakaspalveluun

BLOGI 30.1.2020 9.00
Palvelupäällikkö

Viime syksynä ryhdyimme selvittämään Työllisyysrahastossa, voisiko chatbot tuoda lisäarvoa asiakaspalveluumme. Päätimme kokeilla asiaa! Helmikuusta alkaen asiakkaamme saavat verkkosivuillamme neuvoja ja apuja asiointiin myös chatbotilta.

Tällä hetkellä asiakas voi vaihtoehtoisesti joko soittaa meille tai lähettää sähköpostia, mikäli hänellä on kysyttävää. Chatbot antaa mahdollisuuden asioiden selvittämiseen ilman yhteydenottoa, mikä nopeuttaa oman asian hoitoa.

Tavoitteenamme on antaa asiakkaillemme mahdollisuus helppoon ja nopeaan palveluun 24/7. Lokakuun loppuun asti jatkuvalla chatbot-kokeilulla saamme arvokasta tietoa, kuinka voimme kehittää palveluitamme mahdollisimman joustaviksi ja asiakasta palveleviksi.

Botti neuvoo aluksi työttömyysvakuutusmaksuasioissa

Parhaillaan bottikuiskaajat opettavat chatbotille laskuihin ja maksamiseen liittyviä asioita ja sanastoa. Myöhemmin keväällä opetus jatkuu aikuiskoulutusetuuteen liittyvillä aiheilla.

Bottikuiskaajien tukena kehittämisessä on koko Työllisyysrahaston porukka. Olemme yhdessä miettineet esimerkiksi chatbotin persoonallisuutta ja puhetyyliä sekä miettineet, mihin kysymyksiin chatbotin olisi hyvä osata vastata.

Myös asiakkaat pääsevät opettamaan ja testaamaan chatbottia ennen sen julkaisua. Haluamme tunnistaa asiakkaidemme tarpeita ja toiveita sekä erilaisia tapoja esittää kysymyksiä. Näin saamme toivottavasti suunniteltua hyvin palvelevan chatbotin. Ajatuksenamme on, että kehitämme chatbotia jatkuvasti koko kokeilujakson ajan omien havaintojemme ja asiakkailta saatujen palautteiden perusteella.

Helmi-lokakuun ajan kestävällä kokeilujaksolla selviää, jatkaako chatbot Työllisyysrahaston palveluasiantuntijoiden apurina myös jatkossa. Toivottavasti saamme yhdessä kehitettyä sellaisen chatbotin, joka jatkaa neuvojen ja ohjeiden jakamista myös lokakuun jälkeen!