Vuosikertomus
1.1.–31.12.2023
2023
2Vuosikertomus 2023 Sisältö
Sisältö
VUOSIKERTOMUS 2023
3 Työllisyysrahaston vuosi lyhyesti
4 Toimitusjohtajan katsaus
7 Avainluvut 2023
8 Strategia, missio, visio ja arvot
11 HALLITUKSEN
TOIMINTAKERTOMUS
12 Työllisyysrahaston tehtävät
14 Sidosryhmäyhteistyö
15 Työllisyysrahaston asiakaspalvelu
17 Työttömyysvakuutusmaksut
25 Aikuiskoulutusetuudet
35 Talous
38 Sijoitustoiminta
41 Vastuullisuus
46 Riskienhallinta
48 Henkilöstö
51 Tilikauden jälkeiset tapahtumat
52 Hallinto- ja ohjausjärjestelmä
65 Palkitsemisraportti
70 TILINPÄÄTÖS
71 Tilinpäätös (IFRS) 2023
74 Tilinpäätöksen liitetiedot
115 Tilintarkastuskertomus
3Vuosikertomus 2023
Tllisyysrahaston vuosi lyhyesti
Työllisyys säilyi Suomessa hyvällä tasolla, minkä ansiosta
vuosituloksemme oli selvästi ylijäämäinen.
Aikuiskoulutusetuuksien
lakkautusuutinen
käynnisti
rahastossa mittavan
muutoshankkeen.
Rahoitimme työttömyys-
ja eläketurvaa sekä
aikuiskoulutusetuuksia
yhteensä
2 934
miljoonalla eurolla.
Vuoden alusta
alkaen rahoitamme
uutta muutosturvaa
työnantajilta kerättävillä
muutosturvamaksuilla.
Vuoden 2023 avainasiat
4Vuosikertomus 2023
Toimitusjohtajan katsaus
Toimitusjohtajan katsaus
Työllisyysrahaston toimintavuoteen mah-
tui paljon onnistumisia ja tavoitteiden
saavuttamista. Mutta eteen tuli myös ikäviä
yllätyksiä, jotka muuttivat loppuvuoden
suunnitelmamme.
Vuoden alussa otimme muutosturvamaksu-
jen keräämistä ja käsittelyä varten raken-
netun uuden tietojärjestelmämme onnistu-
neesti käyttöön. Onnistuimme nostamaan
aikuiskoulutustukipäätösten automaatioas-
tetta maksuhakemusten käsittelyssä sekä
ulottamalla automaattisen päätöksenteon
myös hakemuksiin, joilla haetaan jatkoa
aiemmin myönnetylle tukioikeudelle.
Toukokuussa Työllisyysrahaston hallitus
hyväksyi rahastolle uudet strategiset ta-
voitteet. Uudistettujen tavoitteiden mukaan
tuotamme digiajan palveluita luotettavasti
ja laadukkaasti, nostamme tuottavuutta ja
tehokkuutta sekä tuotamme erinomaisen
asiakas- ja henkilöstökokemuksen.
Sosiaaliturvan toimeenpanijana paino-
tamme toiminnassamme vahvasti sosi-
aalista vastuullisuutta. Vuosina 2022 ja
2023 olemme työstäneet rahaston omaa
vastuullisuuskokonaisuutta, jonka tavoit-
teena on tukea YK:n Agenda 2030 kestä-
vän kehityksen tavoitteiden täyttymistä.
Lisäksi vastuullisuus näkyy esimerkiksi
sijoitustoiminnassamme ja velkarahoituk-
sen hankinnassa sekä yhdenvertaisuus- ja
monimuotoisuustyössämme.
ASIAKASTUTKIMUS TUOTTI UUTTA
TIETOA AIKUISKOULUTUSTUEN
YTÖSTÄ
Kevään aikana selvitimme ensimmäistä
kertaa aikuiskoulutustuen historiassa,
miksi tuen saajat ovat päättäneet lähteä
opiskelemaan, mikä on heidän kokemansa
aikuiskoulutustuen vaikutus työuralle ja
miten he kokivat tavoitteidensa toteutu-
neen. Tutkimukseen vastasi lähes 5 000
henkilöä. Motivaatiosyinä työuran aikana
opiskeluun korostuivat alanvaihtosuun-
nitelmat, nykytyön kuormittavuus sekä
5Vuosikertomus 2023
halu edetä uralla. Määrälliset ja laadulliset
vastaukset osoittivat, että tuensaajat hyö-
dyntävät tukea vastuullisesti ja monipuoli-
sesti työelämän haasteiden ratkomiseen.
Julkaisimme aikuiskoulutustuen koettu
vaikutus -asiakastutkimuksen tulokset
näyttävästi seminaarissa torstaina 15.6.
Seuraavana päivänä julkaistiin Petteri
Orpon hallituksen hallitusohjelma, jonka
liitteessä oli kirjaus aikuiskoulutustuen
lakkauttamisesta. Myöhemmin myös
ammattitutkintostipendi ilmoitettiin
lakkautettavaksi.
AIKUISKOULUTUSETUUKSIEN
LAKKAUTUS ON ISO MUUTOS
RAHASTOLLE JA ASIAKKAILLEMME
Aikuiskoulutusetuuksien lakkauttaminen
merkitsee isoa muutosta Työllisyysra-
hastolle, vaikka muut lakisääteiset teh-
tävämme jatkuvat. Lakkauttamisella on
myös merkittävät henkilöstövaikutukset.
Vuoden 2023 toinen puolisko painottuikin
muutoksenhallintaan ja muutokseen val-
mistautumiseen. Samaan aikaa tuotimme
tietoa aikuiskoulutustuen toimeenpanosta
medialle ja sidosryhmillemme, koostimme
arviomme erilaisista kehitysehdotuksista
ja teimme laajasti asiakasviestintää.
Hallituksen esitys laista aikuiskoulutuse-
tuuksien lakkauttamiseksi annettiin edus-
kunnalle helmikuussa 2024. Lain lopul-
linen muoto ja hyväksyntä sekä tuleeko
aikuiskoulutustuen tilalle jotain muuta
tukimuotoa, on tätä kirjoittaessa auki.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut
työryhmän pohtimaan jatkuvan oppimisen
tukia, työ päättyy maaliskuun 2024 lopussa.
HYVÄ TYÖLLISYYSKEHITYS MAHDOLLISTI
TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSUJEN
MERKITTÄVÄN ALENTAMISEN
VUODELLE 2024
Työllisyysrahaston vuosi 2023 oli talou-
dellisesti hyvä. Tllisyys säilyi hyvällä
tasolla, minkä ansiosta rahaston vuositulos
oli selvästi ylijäämäinen ja suhdannepus-
kurimme lähestyi enimmäismääräänsä.
Lisäksi näkymät taloudesta ja työllisyy-
destä sekä hallitusohjelman kirjausten
arvioitu menoja alentava vaikutus, vaikut-
tivat siihen, että esitimme vuoden 2024
Toimitusjohtajan katsaus
6Vuosikertomus 2023
työttömyysvakuutusmaksujen merkittävää
alentamista.
Työttömyysturvaan tehtävät hallitusoh-
jelman mukaiset muutokset pienentävät
rahaston rahoitusvastuulla olevia menoja
vähemmän vielä vuonna 2024, mutta tule-
vina vuosina vaikutus kasvaa.
Syksyllä 2023 asetettiin työryhmä pohti-
maan sosiaalivakuutusrahastojen säästöjen
kanavoimista hyödyntämään valtion talo-
utta. Työryhmä selvittää myös Tllisyys-
rahaston osalta säästöjen kanavoimiseen
liittyviä kysymyksiä. Olemme tuottaneet
tietoa toiminnastamme työryhmälle ja
käyneet keskusteluja virkamiesten kanssa.
Työllisyysrahaston tehtävät on määritetty
laissa. Päätehtävämme on työttömyystur-
van ja muun määritellyn sosiaaliturvan
rahoitus, jonka keräämme työttömyysva-
kuutusmaksuilla. Kaikki keräämämme va-
rat on tarkoitettu meille laissa säädettyihin
rahoitustehtäviin. On tärkeää, että työryh-
män ehdotukset ja hallituksen päätökset
tehdään niin, että rahasto voi hoitaa työttö-
myysturvan ja muun sosiaalivakuutuksen
rahoituksen sekä tasata maksuvaihteluita
suhdannepuskurin avulla.
Työllisyysrahaston toiminta perustuu osaa-
van ja ammattitaitoisen henkilökunnan
työpanokseen. Vuoden 2023 loppupuo-
len elimme epävarmuudessa ja pyrimme
valmistautumaan muutokseen ilman, että
aikuiskoulutusetuuksien lakkautusesityk-
sen lopullinen sisältö oli tiedossa. Henki-
löstömme on muutoskyvykäs ja puhaltaa
yhteen hiileen. Yhdessä tekeminen on
ehdoton voimavaramme. Sen osoittaa jo se,
että muutoksesta ja epävarmuudesta huo-
limatta pystyimme tuottamaan asiakkail-
lemme erinomaisen asiakaskokemuksen
ja hoitamaan lakisääteiset tehtävämme
moitteetta.
JANNE METSÄMÄKI
toimitusjohtaja
Toimitusjohtajan katsaus
Henkilöstömme on muutoskyvykäs ja puhaltaa yhteen hiileen.
7Vuosikertomus 2023
Avainluvut 2023
Avainluvut 2023
Luvut ovat miljoonina euroina.
Tulot 2019 2020 2021 2022 2023 Muutos € Muutos %
Työnantajamaksutulo 1 238 993 1 160 1 327 1 413 86 6 %
Palkansaajamaksutulo 1 379 1 073 1 241 1 424 1 490 66 5 %
Valtionosuudet 688 1 248 911 717 704 -13 -2 %
Omavastuu- ja Muutosturvamaksutulo 39 26 23 22 20 -2 -9 %
Tulot yhteensä 3 345 3 340 3 335 3 491 3 627 137 4 %
Menot 2019 2020 2021 2022 2023 Muutos € Muutos %
Työttömyyskassat, Työllisyysrahaston osuudet -954 -1 372 -1 463 -1 039 -1 098 60 6 %
Työttömyyskassat, valtion osuudet -685 -1 245 -909 -714 -700 -14 -2 %
Eläketurvakeskus -577 -870 -902 -596 -600 4 1 %
Kansaneläkelaitos -206 -207 -239 -243 -263 20 8 %
Aikuiskoulutusetuudet -187 -197 -186 -189 -201 12 6 %
Työ- ja elinkeinoministeriö -24 -25 -14 -20 -30 10 52 %
Valtion Eläkerahasto -8 -9 -11 -8 -8 -1 -6 %
Hallintokulut -19 -21 -26 -23 -34 11 48 %
Menot yhteensä -2 659 -3 947 -3 750 -2 832 -2 934 102 4 %
Nettorahoitustuotot 8 -16 3 -34 69
Nettovarallisuuden muutos 694 -623 -412 625 763
Nettovarallisuus 2019 2020 2021 2022 2023 Muutos € Muutos %
Sijoitusomaisuus ja rahavarat 1 020 1 831 1 339 1 885 1 869 -16 -1 %
Saamiset, jaksotukset ja käyttöomaisuusvarat 725 593 679 818 859 42 5 %
Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat 0 1 287 1 299 1 299 599 -700 -54 %
Työttömyysvakuutusmaksu- ja muut velat 78 92 86 146 109 -38 -26 %
Nettovarallisuus 1 668 1 045 633 1 258 2 021 763 61 %
8Vuosikertomus 2023
Strategia, missio, visio ja arvot
Strategia, missio, visio ja arvot
Työllisyysrahaston strategia
sisältää mission, vision,
strategiset tavoitteet sekä arvot.
Missiomme eli perustehtävämme on
Tuomme turvaa työn muutoksissa
. Visio-
namme on olla ylivertainen sosiaaliturvan
toimeenpanija.
Arvomme ovat: asiakkaamme ensin; uu-
distamme, kehitymme, toimimme; olemme
yhtenäinen joukkue.
Toukokuussa 2023 rahaston hallitus hy-
väksyi päivitetyt strategiset tavoitteemme,
edellisenä vuonna alkaneen strategia- ja
skenaariotyön pohjalta. Tiivistimme strate-
giset tavoitteemme seuraavasti:
Tuotamme digiajan palveluita
luotettavasti ja laadukkaasti.
Nostamme tuottavuutta ja tehokkuutta,
tuotamme erinomaisen asiakas- ja
henkilöstökokemuksen.
Tavoitteissamme korostuvat lakisääteisten
tehtäviemme tehokas ja luotettava hoitami-
nen sekä digitalisaation hyödyntäminen.
Tavoitteissa näkyvät myös meneillään ole-
vien kehityshankkeiden merkitys ja tavoit-
telemamme IT-kyvykkyyksien nosto.
Tuomme turvaa
työn muutoksissa
9Vuosikertomus 2023
Työllisyysrahaston strategia
Arvot
Visio
Ylivertainen
sosiaaliturvan
toimeenpanija
Asiakkaamme
ensin
Uudistamme
Kehitymme
Toimimme
Olemme
yhtenäinen
joukkue
Strategiset tavoitteet
Missio
Tuomme turvaa työn
muutoksissa
Muutosvoimat
Osaamisen ja koulutuksen muuttuvat vaatimukset
Sosiaaliturvajärjestelmän muutokset
Poliittisen päätöksenteon sirpaloituminen ja ennakoimattomuus
Koulutuksen ja opiskelutavan muutokset
Työn, työelämän ja toimeentulon muutokset
Rahoitusmarkkinoiden kehitys, vakaus ja vaatimukset
Alueiden ja kansalaisten sosioekonominen polarisoituminen
Asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset, kuluttajakäyttäytymisen murros
Vaatimukset/odotukset julkisten palveluiden integraatioon - "yksi luukku"
Nostamme tuottavuutta ja tehokkuutta,
tuotamme erinomaisen asiakas- ja
henkilöstökokemuksen
Tuotamme digiajan palveluita
luotettavasti ja laadukkaasti
Strategia, missio, visio ja arvot
10Vuosikertomus 2023 Strategia, missio, visio ja arvot
Uudistamme integraatiot ja arkkitehtuurin
sekä panemme toimeen sääntelyn edel-
lyttämät muutokset ja toimenpiteet. Nos-
tamme automaatioastetta hallitusti pal-
veluiden parantamiseksi ja tehokkuuden
lisäämiseksi.
Olemme onnistuneet nostamaan asiakas-
kokemuksen hyvälle tasolle. Tätä haluam-
me edelleen parantaa. Työntekijäkoke-
muksen parantaminen on myös keskeinen
tavoite.
Vuonna 2023 edistimme tavoitteitamme
viemällä eteenpäin strategisia kehitys-
hankkeita ja vahvistamalla digitalisaation
edellyttämiä IT-kyvykkyyksiä. Tavoit-
teiden toteutumista seurasimme erityi-
sesti tehokkuuden, asiakaskokemuksen
ja henkilöstötyytyväisyyden mittareilla.
Rahaston hallitus seuraa tavoitteiden
etenemistä säännöllisesti ja arvioi stra-
tegian päivittämistarpeita vuosittaisessa
strategiakokouksessaan.
MISSIO
Tuomme turvaa
työn muutoksissa
VISIO
Ylivertainen sosiaaliturvan
toimeenpanija
ARVOT
Asiakkaamme ensin
Uudistamme, kehitymme,
toimimme
Olemme yhtenäinen joukkue
Olemme onnistuneet nostamaan
asiakaskokemuksen hyvälle tasolle.
11
Hallituksen
toimintakertomus
12Hallituksen toimintakertomus 2023
Tllisyysrahaston tehtävät
Työllisyysrahaston tehtävät
Työllisyysrahaston
tärkeimmät tehtävät ovat
työttömyysetuuksien rahoitus,
työttömyysvakuutusmaksujen
määrääminen ja perintä sekä
aikuiskoulutusetuuksien
myöntäminen.
Keräämme työttömyysvakuutusmaksut,
joita maksavat sekä työnantajat että työn-
tekijät. Määräämme työttömyysvakuutus-
maksut työnantajan tulorekisteriin ilmoit-
tamien tietojen perusteella. Eduskunta
vahvistaa maksuprosentit hyväksymällä
maksuja koskevan lain vuosittain.
Rahastolla on sen tulojen ja menojen ero-
tuksena syntyvä suhdannepuskuri, jon-
ka avulla pyrimme turvaamaan vakaata
maksukehitystä. Puskurin avulla voimme
tasata maksujen nousupainetta, kun työttö-
myysturvan menot kasvavat.
Rahoittamiamme etuuksia ovat mm. työt-
tömyyskassojen ja Kelan maksamat työt-
tömyyspäivärahat sekä rahaston itsensä
maksamat aikuiskoulutustuki ja ammatti-
tutkintostipendi. Työllisyysrahastolle kuu-
luu myös muutosturvan rahoitustehtävä.
Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan
aikuiskoulutustuki lakkautetaan 1.8.2024
alkaen. Samassa yhteydessä lakkautetaan
myös ammattitutkintostipendi.
Vastaamme myös työttömyyspäivärahan,
vuorotteluvapaan ja aikuiskoulutustuen
maksuajalta kertyvän työeläkkeen rahoi-
tuksesta. Välitämme työttömyyskassoille
valtion maksaman peruspäivärahan suu-
ruisen osuuden työttömyyspäivärahoihin.
Työllisyysrahaston toimintaa valvoo
Finanssivalvonta.
6,8 %
7,7 %
6,8 %
7,2 %
%
milj.
euroa
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0
500
1000
1500
2000
2500
3000
2019 2020 2021 2022 2023
Työllisyysrahaston rahoitus
työttömyyskassoille
Työttömyyskassoille maksetut
rahoitusosuudet, milj. euroa
Työttömyysaste %
1
0
1 639
2 618
2 372
1 753
1 799
7,7 %
13Hallituksen toimintakertomus 2023 Työllisyysrahaston tehtävät
Työnantajat
rahoittaa osuuden
työttömyysturvasta
verovaroin.
maksavat työttömyys-
vakuutusmaksuja.
Lisäksi he maksavat
tietyissä tilanteissa
omavastuu- tai muutosturva-
työsuhteen päättymisriitojen
ja työsopimuslain mukaisesta
yhteensovituksesta.
Valtio
Palkansaajat
maksavat työttömyys-
vakuutusmaksuja.
1 490
milj. €
Kerätyt
maksut
3 627
milj. €
milj. €
1 433
Rahoitamme laajasti suomalaista työelämää
Vuoden 2023 luvut
Työllisyys-
rahasto
Maksamme työttömyysturvan
ajalta kertyneen eläketurvan
Eläketurvakeskukselle ja Valtion
Eläkerahastolle.
milj. €
607
Maksamme peruspäivärahan
osuuden Kelalle.
milj. €
263
Maksamme palkkaturvan osuuden
työ- ja elinkeinoministeriöön.
milj. €
1 093
Maksamme ansiosidonnaisen
päivärahan osuuden työttömyys-
kassoille.
Maksamme valtion osuuden
työttömyysturvasta työttömyys-
kassoille.
Rahoitamme koulutuskorvausta
(esim. kunnat, seurakunnat ja
säätiöt ovat oikeutettuja).**
milj. €
189
Rahoitamme aikuiskoulutustukea.
Rahoitamme ammattitutkinto-
stipendejä.
milj. €
700
Maksetut
rahoitusosuudet*
*Sisältää hallintokulut
Suhdanne-
puskurissa
netto-
varallisuutta
yhteensä
2 021
milj. €
2 934
milj. €
milj. €
30
milj. €
704
milj. €
10,2
5,5
maksun sekä korvauksen
Maksamme muutosturvakoulutuksen
kustannukset KEHA-keskukselle ja
muutosturvarahan menot kassoille
ja Kelalle.
Ylijäämä
kartutti
suhdanne-
puskurin
nettovarallisuutta
763 milj. €
milj. €
11,8
milj. €
**Valtionvarain-
ministeriön rahoittama
14Hallituksen toimintakertomus 2023 Sidosryhmäyhteistyö
Sidosryhmäyhteistyö
Työllisyysrahasto toimii laajasti yhteistyös-
sä monien eri tahojen kanssa. Lakisääteis-
ten tehtävien hoitamisessa teemme tiivistä
yhteistyötä eri ministeriöiden, erityisesti
sosiaali- ja terveys-, työ- ja elinkeino-, ope-
tus- ja kulttuuri- sekä valtiovarainministe-
riön kanssa.
Olemme osa lakisääteistä sosiaalivakuu-
tusta. Työttömyyskassat, Kela, Eläketur-
vakeskus, Tapaturmavakuutuskeskus
sekä työeläkeyhtiöt ovat näissä asioissa
yhteistyökumppaneitamme. Tehtävämme
maksuvalmiuden turvaajana edellyttää
hyvää ja toimivaa yhteistyötä pankkien ja
rahoituslaitosten kanssa. Työmarkkinakes-
kusjärjestöt ovat mukana Työllisyysrahas-
ton hallinnossa ja rahasto tekee yhteistyötä
järjestöjen kanssa.
Aikuiskoulutustuen maksajana teemme
kiinteästi yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
Toimimme myös yhteistyössä Jatkuvan
oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuk-
sen Jotpan kanssa. Viime vuonna olimme
mukana Jotpan kirjepostikampanjassa,
joka suuntautui perusastetaustaisille
henkilöille.
Uuden muutosturvan rahoittajana järjes-
timme työttömyyskassoille yhteisen muu-
tosturvatilaisuuden tammikuussa ja ker-
roimme muutosturvasta Suomen Yrittäjien
sekä työ- ja elinkeinotoimiston yrittäjille
suunnatussa tilaisuudessa huhtikuussa.
Pidämme yhteyttä kansanedustajiin ja
työttömyysvakuutusmaksuja maksaviin
työnantajiin säännöllisesti uutiskirjeellä.
Oppilaitoksille ja aikuiskoulutustukea ha-
keville asiakkaille olemme järjestäneet we-
binaareja viime vuosien aikana. Webinaarit
tehostavat asiakasneuvontaa ja täydentävät
siten muita käytössä olevia palvelukanavia.
Keväällä 2023 selvitimme ensimmäistä
kertaa, miksi aikuiskoulutustuen saa-
jat ovat päättäneet lähteä opiskelemaan.
Toteuttamaamme asiakastutkimukseen
vastasi lähes 5 000 henkilöä. Julkaisimme
tutkimuksen tulokset Asiakkaan ääni –
aikuiskoulutustuen koettu vaikutus -semi-
naarissa Pörssitalossa kesäkuussa. Semi-
naarissa saimme kuulla aikuiskoulutustu-
kea saaneiden kokemuksia ja pohdimme
asiantuntijoiden kanssa, mitä tutkimustu-
lokset tarkoittavat yksilön ja yhteiskunnan
kannalta. Aikuiskoulutustuen lakkautta-
misuutisen jälkeen tiedon tarve korostui
ja tietopyyntöjen määrä sekä median että
sidosryhmien edustajilta kasvoi merkittä-
västi. Lisäksi tuotimme tietoa sosiaaliseen
mediaan ja julkiseen keskusteluun aikuis-
koulutustuen käytöstä.
Tavoitteenamme on toimia medialle kiin-
nostavana tietolähteenä palkansaajan so-
siaaliturvaan, työttömyysvakuutusmaksui-
hin ja osaamisen uudistamiseen liittyvissä
aiheissa. Tarjoamme ja toimitamme tietoja
muiden sidosryhmien lisäksi medialle sekä
julkaisemme säännöllisesti mediatiedottei-
ta. Elokuussa järjestimme mediatilaisuu-
den työttömyysvakuutusmaksuprosenteis-
ta, rahoituksesta ja aikuiskoulutustuesta.
15Hallituksen toimintakertomus 2023
Tllisyysrahaston asiakaspalvelu
Jatkoimme
asiakaskokemuksen ja
palveluprosessien monipuolista
kehittämistä.
TYÖLLISYYSRAHASTON
ASIAKASTYYTYVÄISYYS
ERINOMAISELLA TASOLLA
Vuonna 2023 panostimme asiakaskoke-
muksen kehittämiseen asiakaskokemus-
mittausten tulosten perusteella. Lisäksi
keskityimme mahdollisimman hyvän pal-
velutason ylläpitämiseen sekä neuvontaka-
navien että käsittelyaikojen osalta. Taustal-
la kehitimme asiakkaan palvelupolkujen ja
sisäisen käsittelyn sujuvuutta ja lisäsimme
prosessiautomaatiota etuuspalveluissa.
Toteutettujen kehitystoimien ansiosta
asiakastyytyväisyytemme oli läpi vuoden
erinomaisella tasolla huolimatta siitä, että
aikuiskoulutusetuuksien lakkautusuuti-
nen kasvatti työmääriämme. Koko vuoden
yhteenlaskettu asiakastyytyväisyysindeksi
(CSAT, customer satisfaction index, tyyty-
väisten ja erittäin tyytyväisten asiakkaiden
osuus kaikista asiakkaista) saavutti tason
85 %.
Saavutimme korkeimman asiakastyyty-
väisyyden työttömyysvakuutuspalvelun
ja etuuspalvelun puhelinpalvelussa, jossa
asiakastyytyväisyysindeksi (CSAT) oli läpi
vuoden yli 90 %. Matalin asiakastyyty-
väisyys oli puolestaan työttömyysvakuu-
tuspalveluiden asiointipalvelussa sekä
aikuiskoulutustukihakemukseen työnanta-
jalta tarvittavien tietojen ilmoittamisessa.
Aikuiskoulutustuen työnantajaprosessiin
tekemiemme muutosten avulla, CSAT
nousi vuoden 2022 61 % tasosta tasolle
76 %. Työttömyysvakuutuspalveluiden
Työllisyysrahaston asiakaspalvelu
16Hallituksen toimintakertomus 2023
asiointipalvelun uudistustyö on käynnisty-
mässä palvelumuotoiluprosessilla vuoden
2024 puolella.
ASIAKASNEUVONNAN PAINOPISTE
KIRJALLISESSA ASIAKASPALVELUSSA
Vuosi 2023 ei tuonut suuria muutoksia
asiakasneuvonnan määriin tai paino-
pisteisiin. Valtaosa asiakasneuvonnasta
tapahtuu kirjallisesti verkossa asiointipal-
veluiden kautta. Puhelinkanavan yhtey-
denottojen määrä on pysynyt edellisvuo-
sien tasolla tai jopa kääntynyt hienoiseen
laskuun siinä missä kirjallisen asiakaspal-
velun määrä on kuukaudesta riippuen joko
säilynyt ennallaan tai hieman laskenut.
Ainut suurempi neuvontapiikki oli aikuis-
koulutustuen lakkautusuutiseen ja syksyn
opintojen käynnistymiseen liittyen elo-
kuussa, jolloin etuuspalveluun saapui 7 117
asiakasviestiä ja 4 766 asiakaspuhelua.
Etuuspalveluiden neuvonnasta suurin osa
tapahtui asiointipalvelun viestitoiminnalli-
suuden kautta. Vuonna 2023 vastaanotim-
me yhteensä 62 789 (64 592) viestiä. Kehi-
timme viestitoiminnallisuutta jatkuvasti
kyetäksemme käsittelemään meille saapu-
vat yhteydenotot tehokkaasti. Viestipalve-
lun asiakastyytyväisyys nousi saavuttaen
81 (74) % tason vuonna 2023.
Työttömyysvakuutuspalveluiden neuvon-
nassa puhelin on vielä toistaiseksi asioin-
tipalvelua suositumpi kanava. Tämä joh-
tunee osin siitä, että asiointipalvelussa on
asiakaspalautteiden perusteella kehitystar-
peita, joihin tulemme vastaamaan asiointi-
palvelun uudistamisella.
Työttömyysvakuutuspalveluiden puhe-
linpalveluun saapui yhteensä 12 033 (12
783) puhelua vuonna 2023. Näistä 12 % oli
takaisinsoittoja, joissa asiakas oli jonotta-
misen sijaan jättänyt meille soittopyyn-
nön. Etuuspalveluiden puhelinkanavan
asiointimäärät pysyivät niin ikään aikai-
sempien vuosien tasolla. Vuonna 2023
vastasimme etuuspalveluissa 31 950 (36
254) puheluun. Asiakas voi halutessaan
pyytää takaisinsoittoa puhelinlinjalla jo-
nottamisen välttämiseksi. 14 % etuuspalve-
luihin soittavista asiakkaista valitsi takai-
sinsoiton vuonna 2023. Keskimääräinen
vastausprosenttimme oli etuuspalveluissa
87 %.
Saapuvan kirjepostin määrä on ollut viime
vuosina laskusuuntainen ja postitse saa-
puu enää lähinnä aikuiskoulutusetuuksien
lisäselvityksiä, verokortteja sekä joidenkin
sidosryhmien asiakirjoja.
Asiakaspalvelun lisäksi panostimme ai-
kuiskoulutusetuuksien lakkautusuutisesta
johtuen erityisen paljon asiakasviestintään.
Järjestimme useita webinaareja aikuis-
koulutustuesta, joiden osallistujamäärä
moninkertaistui loppuvuonna 2023. Lisäk-
si tuotimme sisältöä sosiaalisen median
kanaviimme, kehitimme jatkuvasti verk-
kosivusisältöjä ja lähetimme kohdennet-
tuja uutiskirjeitä eri asiakasryhmille kuin
oppilaitoksille. Onnistunut asiakasviestintä
on tukenut merkittävästi palvelukyvyn hal-
lintaa asiakaspalvelun neuvontakanavissa.
Työllisyysrahaston asiakaspalvelu
17Hallituksen toimintakertomus 2023
Työttömyysvakuutusmaksut
Työttömyysvakuutusmaksut
Työllisyysrahasto
määrää ja perii
työttömyysvakuutusmaksut
sekä valvoo työnantajien
työttömyysvakuutusmaksuihin
liittyvien velvoitteiden
hoitamista.
Työttömyysvakuutusmaksun maksuvelvol-
lisuus perustuu lakiin työttömyysetuuksien
rahoituksesta (555/1998). Työttömyysva-
kuutusmaksua maksavat 18–64-vuotiaat
työntekijät sekä heidän työnantajansa.
Työnantaja oli velvollinen maksamaan
työttömyysvakuutusmaksut, jos hänen
maksamansa palkat ylittivät 1 400 euroa
vuoden 2023 aikana. Yrittäjän palkasta
ei makseta työttömyysvakuutusmaksua.
Työttömyysturvalaissa (1290/2002) tarkoi-
tettu osaomistaja on maksuvelvollinen,
mutta maksaa matalampaa palkansaajan
työttömyysvakuutusmaksua.
Työttömyysvakuutusmaksun perusteena
olevana palkkana pidetään työ- tai virka-
suhteessa saatua palkkaa, tulospalkkiota
tai muuta vastiketta, joka on maksettu tai
sovittu maksettavaksi korvauksena työstä.
Työnantaja pidättää palkansaajan työttö-
myysvakuutusmaksun työntekijän palkas-
ta palkanmaksun yhteydessä ja ilmoittaa
palkkatiedot tulorekisteriin. Määräämme
työttömyysvakuutusmaksut työnantajan
maksettavaksi tulorekisteristä saamiemme
palkkatietojen perusteella. Perimme mak-
sut neljä kertaa vuodessa tammi-, huhti-,
heinä- ja lokakuussa kolmen edellisen kuu-
kauden palkanmaksun perusteella.
Tulorekisterin käyttö mahdollistaa laajan
automatisoinnin: 99,1 (98,4) % maksupää-
töksistä annettiin automaattisesti vuonna
2023.
18Hallituksen toimintakertomus 2023
TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSUN
MÄÄRÄ VUONNA 2023
Työttömyysvakuutusmaksujen taso pysyi
vuoden 2022 tasolla, mutta työnantajan
keskimääräisessä maksussa huomioitiin
1.1.2023 voimaan tulleen muutosturvan
rahoitusta varten tehty erillinen 0,03 pro-
senttiyksikön maksujen korotus.
Vuonna 2023 työnantajien maksamat työt-
tömyysvakuutusmaksut olivat yhteensä 1
413 (1 327) miljoonaa euroa ja työnantajien
maksamat omavastuu- ja muutosturva-
maksut yhteensä 20 (22) miljoonaa euroa.
Palkansaajien maksamat työttömyysva-
kuutusmaksut olivat yhteensä 1 490 (1 424)
miljoona euroa.
Työttömyysvakuutusmaksut
milj.
0
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
2019 2020 2021 2022 2023
Kerätyt työttömyysvakuutusmaksut
Työnantajat
Palkansaajat
2 657
1 379
1 073
1 241
1 424
1 490
1 433
1 349
1 183
1 019
1 278
2 092
2 424
2 773
2 923
0
0,5
1,0
1,5
2,0
2,5
3,0
3,5
2019 2020
2021
2023
2021
2022
Työnantajat
Palkansaajat
%
Työttömyysvakuutusmaksujen
maksuprosentit
1,50 %
1,50 %
1,25 %
1,42 %
1,51 %
1,54 %
1,25 %
1,40 %
1,50 %
1,50 %
19Hallituksen toimintakertomus 2023
TYÖTTÖMYYSVAKUUTUS-
MAKSUPROSENTIT ALENEVAT
VUONNA 2024
Elokuussa 2023 esitimme työttömyysva-
kuutusmaksujen alentamista 1,4 prosent-
tiyksilöllä vuodelle 2024. Esityksen maksu-
jen alentamisesta mahdollistivat näkymät
taloudesta ja työllisyydestä, rahaston
suhdannepuskuriin karttuneet varat sekä
hallitusohjelman kirjausten arvioitu meno-
ja alentava vaikutus. Tasavallan presidentti
vahvisti vuoden 2024 maksuja koskevan
lain joulukuussa 2023.
Työttömyysvakuutusmaksuprosentit 2022 2023 2024
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu 1,50 1,50 0,79
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu, alempi (1) 0,50 0,52 0,27
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu, ylempi (2) 2,05 2,06 1,09
Työnantajan keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksu 1,51 1,54 0,82
Yrityksen osaomistajan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu 0,74 0,75 0,43
Yrityksen osaomistajasta maksettava työnantajan
työttömyysvakuutusmaksu 0,50 0,52 0,27
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu, alempi (1) 0,50 0,52 0,27
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu, ylempi (2) 1,18 1,22 0,65
Yliopiston työttömyysvakuutusmaksu, alempi (1) 0,50 0,52 0,27
Yliopiston työttömyysvakuutusmaksu, ylempi (2) 1,49 1,52 0,71
(1) Palkkasummaan asti, joka summa on vuonna 2022 2197500EUR; 2023 2251500EUR ja 2024 2337000EUR.
(2) Palkkasumman ylittävältä osalta, jonka summa on vuonna 2022 2 197 500 EUR; 2023 2251500EUR ja 2024
2337000EUR.
20Hallituksen toimintakertomus 2023
TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSUJEN
VALVONTA
Työllisyysrahasto valvoo työnantajien
työttömyysvakuutusmaksuvelvoitteiden
täyttymistä. Valvonnan tarkoituksena on
varmistaa, että työnantajien työttömyys-
vakuutusmaksun perusteeksi ilmoittamat
palkkatiedot vastaavat todellista palkan-
maksua ja että saamme kerättyä työttö-
myysvakuutusmaksut oikean suuruisina.
Tutkimme tulorekisteriin ilmoitettujen
palkkatietojen oikeellisuutta. Jos havait-
semme, että työnantaja on ilmoittanut
palkkatietoja tulorekisteriin virheellisesti
tai muutoin poikkeavasti, olemme yhtey-
dessä työnantajaan ja selvitämme tarkem-
min palkkatietoja. Tulorekisteritietojen
lisäksi hyödynnämme valvonnassa muilta
sosiaalivakuuttajilta ja viranomaisilta saa-
tuja tietoja työnantajista.
Neuvomme työnantajia maksuvelvollisuut-
ta ja palkkojen ilmoittamista koskevissa
asioissa. Havaitsemiemme virheellisten
palkkatietojen syynä on useimmiten vir-
he palkkahallinnon järjestelmässä, väärä
käsitys maksuvelvollisuudesta tai muu
erehdys.
Otimme tutkittavaksi 894 (640) valvontata-
pausta vuonna 2023. Määräsimme valvon-
nan perusteella lisämaksua maksettavaksi
yhteensä 289 646 (251 050) euroa ja palau-
timme maksuja 16 087 (16 087) euroa.
Työttömyysvakuutusmaksut
Otimme tutkittavaksi 894 (640)
valvontatapausta vuonna 2023.
21Hallituksen toimintakertomus 2023
TYÖNANTAJAN TYÖTTÖMYYSTURVAN
OMAVASTUUMAKSU
Jos lähellä eläkeikää oleva työntekijä on
irtisanottu tai lomautettu ja hän on jäänyt
pitkäaikaisesti työttömäksi tai lomau-
tetuksi, Työllisyysrahasto voi määrätä
ja periä työnantajalta työttömyysturvan
omavastuumaksun. Omavastuumaksuilla
rahoitamme irtisanomisista ja lomautuk-
sista aiheutuneita työttömyysturvamenoja.
Omavastuumaksun määräytymisestä sekä
maksun perintämenettelystä säädetään
työttömyysetuuksien rahoituksesta anne-
tun lain (1998/555) 8 a luvussa.
Vuonna 2022 eduskunta hyväksyi laki-
muutoksen, jonka johdosta oikeus työttö-
myysturvan lisäpäiviin, eli niin sanottuun
eläkeputkeen poistuu. Samalla omavastuu-
maksujen kerääminen päättyy. Uusi laki-
sääteinen irtisanovan työnantajan muutos-
turvamaksu korvaa siirtymäajan kuluessa
omavastuumaksut. Vuonna 1964 syntyneet
ovat viimeinen ikäluokka, joka voi päästä
lisäpäiville ja josta työnantaja on velvol-
linen maksamaan omavastuumaksun.
Omavastuumaksun siirtymäaika päättyy
viimeistään vuonna 2035.
Vastaanotimme noin 6 700 (9 700) uutta
omavastuuasiaa vuonna 2023. Määräsimme
työnantajalle omavastuumaksun noin 1 000
(1 300) tapauksessa. Käsiteltävien asioiden
määrä vähentyi, sillä siirtymäaika omavas-
tuumaksun poistumiseen alkoi.
Merkitsimme omavastuumaksuja noin 14
(22) miljoonaa euroa vuonna 2023. Keski-
määräinen käsittelyaika maksupäätökseen
johtaneissa tapauksissa oli 46 (50) päivää.
Työttömyysvakuutusmaksut
Omavastuumaksun siirtymäaika päättyy viimeistään vuonna 2035.