Siirry suoraan sisältöön.
Uutinen

Hyödynnä työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalvelun uudet ominaisuudet

UUTINEN 4.2.2019 10.30

Työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalveluun on tullut alkuvuonna uusia toimintoja. Voit nyt tarkistaa asiointipalvelussa ajantasaisen maksutilanteen ja -historian sekä tarkastella vuosikohtaisia koosteita.

Tulorekisteriin tehdyt palkkatietoilmoitukset siirtyvät päivän viiveellä työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalveluun. Maksut ja päätökset -välilehdellä näkyvät laskennallinen työttömyysvakuutusmaksu ja muut tiedot työnantajakohtaisena koosteena.

Mikäli ilmoitus tulorekisteriin on tehty väärin tai puutteellisesti, saattavat tiedot näkyä virheellisesti myös asiointipalvelussa. Täytä ilmoitukset huolella, tarkista tietojen oikeellisuus asiointipalvelussa ja tee tarvittavat korjaukset suoraan tulorekisteriin.

Keväällä asiointipalvelussa voi tarkastella myös vuotta 2019 koskevia päätöksiä ja laskuja. Kun ensimmäiset tulorekisteritietojen perusteella muodostetut laskut tehdään ja lähetetään asiakkaille huhtikuussa, laskut ja niihin liittyvät päätökset näkyvät myös asiointipalvelussa näköisversioina. Jos paperinen lasku tai päätös on hävinnyt, ne saa suoraan asiointipalvelusta. Verkkolaskun tilanneet saavat laskun ja päätöksen jatkossakin ilmoittamaansa verkkolaskuosoitteeseen asiointipalvelun lisäksi.

Ilmoita sähköpostiosoitteesi asiointipalveluun

Tiedot maksusuunnitelmasta ja laskujen kohdistusilmoitukset tulevat jatkossa vain asiointipalveluun. Kun tieto löytyy asiointipalvelusta, asiakas saa viestin sähköpostiin. Pidäthän siis oman sähköpostiosoitteesi ajan tasalla, sillä voit saada sitä kautta myös tärkeitä tiedotteita.

Asiointipalvelua kehitetään koko ajan

Työttömyysvakuutusmaksujen uusi asiointipalvelu otettiin käyttöön lokakuussa 2018.

– Aiemmin asiointipalvelu oli ilmoituskanava, nyt se toimii kaksisuuntaisena viestintävälineenä. Siellä voi ilmoittaa, tarkastella tietoja ja viestiä rahaston kanssa, myös mobiilisti, kertoo työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalvelun tuoteomistaja Emilia Klemetti.

Hän antaa pari käyttövinkkiä sujuvaan asiointiin:

Asiakasviesti-toimintoa kannattaa käyttää ainoastaan kysymyksiä ja kommentteja varten. Esimerkiksi tilinumeroilmoituksia ja vuosien 2013 – 2018 palkkasummailmoituksia ja niiden korjauksia varten löytyvät asiointipalvelusta omat kohtansa, joita käyttämällä tiedot päätyvät nopeiten perille. Kannattaa myös hyödyntää arviolaskuria, joka laskee vuoden 2018 työttömyysvakuutusmaksun määrän jo olemassa olevien tietojen pohjalta.

Asiointipalvelua kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella.

– Nyt asiointipalvelussa pystyy vaihtamaan edustettavaa asiakasta ilman uloskirjautumista. Tämä oli erityisesti tilitoimistojen toivoma ominaisuus, sillä he tarkastelevat tai ilmoittavat tietoja usein toisen puolesta, sanoo Klemetti.

Lue lisää:
Tarkista nämä kohdat ilmoittaessasi tietoja tulorekisteriin
Valtuuksien antaminen työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalveluun