Varoitus!

Postin lakko voi vaikuttaa Työllisyysrahaston postiliikenteeseen. Suosittelemme käyttämään asiointipalveluamme kirjepostin sijaan. Lue lisää tiedotteestamme.

Siirry suoraan sisältöön.

Ilmoittaminen ja asiointi

Ilmoita maksetut palkat tulorekisteriin 1.1.2019. alkaen. Työllisyysrahasto saa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvät tiedot tulorekisteristä vuodesta 2019 lähtien. Palkkatietoilmoitus tulee tehdä tulorekisteriin pääsääntöisesti viiden päivän kuluessa maksupäivästä. Ajantasaista tietoa tulorekisteristä ja ohjeet palkkojen ilmoittamiseen löydät tulorekisteri-sivuilta .

Ilmoittaminen vuoteen 2018 asti

Voit ilmoittaa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvät tiedot

Tulorekisteriin annettavat tiedot

Tulorekisteriin annetaan palkkatietoilmoitus jokaisesta työntekijästä ja jokaiselta palkkapäivältä erikseen ilman euromääräisiä alarajoja. Myös alaikäiselle maksettu palkka on ilmoitettava tulorekisteriin. Yli 65-vuotiaiden eikä alle 17-vuotiaiden kohdalla ei ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta. Palkka pitää ilmoittaa tulorekisteriin käyttäen vakuuttamisen poikkeustilanteen tyyppiä. Vakuuttamisen poikkeustilanteen tyypiksi pitää valita ”ei vakuuttamisvelvollisuutta työttömyysvakuutus”.

  •  Ilmoita palkka aina työttömyysvakuutusmaksuvelvollisena tietona, jos palkasta tulee vähentää palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu (17-64-vuotiaat palkansaajat, jotka eivät ole yrittäjän eläkelain 3 §:ssä tarkoitettua yrittäjiä). Työnantajalla on edelleen velvollisuus maksaa työttömyysvakuutusmaksu, jos hän maksaa työntekijöilleen palkkaa yli 1300 euroa kalenterivuoden aikana.
  •  Muista ilmoittaa osaomistajatieto (tulonsaajan lisätiedon tyyppinä). Tutustu osaomistajan kriteereihin.
  • Suosittelemme ilmoittamaan myös muita vapaaehtoisia, täydentäviä tietoja kuten palvelussuhde-tiedon. Lue lisätietoa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuuteen vaikuttavista tulolajeista.

Tulorekisteriin palkkatietoilmoituksella ilmoitettavat tiedot voivat olla joko jokaisen ilmoituksen yhteydessä annettavia pakollisia tietoja tai täydentäviä tietoja. Täydentävät tiedot täsmentävät pakollisesti ilmoitettavia tietoa. Täydentävien tietojen ilmoittaminen kannattaa, jotta vältyt mahdollisista lisäselvityksiltä jälkikäteen. Suosittelemme käyttämään rahapalkkojen ilmoitustapaa 2-täydentävät tulolajit. Suosittelemme ilmoittamaan myös muita vapaaehtoisia täydentäviä tietoja, kuten palvelussuhde-tiedon.

Jos et maksa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuuden alaista palkkaa, ilmoita 

  • Ei vakuuttamisvelvollisuutta (työttömyysvakuutus)
  • Ei vakuuttamisvelvollisuutta (työeläke-, sairaus-, työttömyys- sekä työtapaturma ja ammattitautivakuutus)
  • Ei kuulu Suomen sosiaaliturvan soveltamispiiriin (työeläke-, sairaus-, työttömyys- sekä työtapaturma- ja ammattitautivakuutus) -> Koskee kansainvälisiä tilanteita.
  • Ei kuulu Suomen sosiaaliturvan soveltamispiiriin (työttömyysvakuutus) -> Koskee kansainvälisiä tilanteita.

Asiointipalvelu

Asiointipalvelussa voit:

  • tehdä vuoden 2018 palkkasummailmoituksen
  • hakea vuoden 2018 ennakon muutosta tai poistoa
  • tehdä arviolaskelman vuodelle 2018
  • päivittää yhteys- ja laskutustietojasi
  • nähdä vuosina 2013-2018 ilmoitetut palkkasummat ja käsittelyn tilanteen
  • oikaista vuosien 2013-2018 palkkasummailmoituksia
  • hakea koulutuskorvausta, jos olet työnantajana oikeutettu siihen
  • viestiä tietoturvallisesti rahaston kanssa
  • lukea maksuja koskevat perusteet ja päätökset
  • tarkastella tulorekisteriin ilmoitettuja työttömyysvakuutusmaksun alaisia palkkatietoja päivän viiveellä
  • tarkastella laskennallista työttömyysvakuutusmaksua

Tunnistautuminen asiointipalveluun tapahtuu suomi.fi:n kautta henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Katso-tunnistautuminen poistuu käytöstä.

Valtuuttaminen

Työnantajana voit valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan työttömyysvakuutusmaksuasioita puolestasi. Voit myös pyytää valtuutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Yritykset ja yksityishenkilöt hoitavat valtuuttamisen Suomi.fi-palvelussa.

Suomi.fi:ssä valtuuttajan tulee valita aina rooliksi työttömyysvakuutusmaksutietojen ylläpito, jotta valtuutettu voi tarkastella palvelun tietoja sekä lähettää ilmoituksia ja hakemuksia. Työttömyysvakuutusmaksujen ylläpito-rooli löytyy kohdasta työ ja työttömyys.

Poikkeuksellisesti yhdistykset, kunnat, seurakunnat, oppilaitokset, elinkeinoyhtymät, ulkomaiset yritykset, kuolinpesät, kaupparekisteriin kuulumattomat säätiöt ja julkisen viranomaisen nimenkirjoitusoikeudelliset henkilöt hoitavat valtuuttamisen edelleen Katso-palvelussa. Katso-tunnisteita ja niihin liittyviä valtuutuksia hallinnoidaan Katso-palvelussa.

Ohje: Valtuuksien antaminen työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalveluun

Lomakkeet

Ilmoitukset voit tehdä myös paperilomakkeilla. Mutta nopein ja turvallisin tapa asioida kanssamme on käyttää asiointipalvelua.

Palkkasummailmoituslomakkeella voit ilmoittaa vuoden 2018 ja sitä aiempien vuosien toteutuneet palkkasummat.

Vuodesta 2019 alkaen palkkatiedot ilmoitetaan tulorekisteriin. 

Voit myös lähettää koulutuskorvaushakemuksesi alla olevilla lomakkeilla

Lomakkeet voit postittaa maksutta osoitteeseen
Työllisyysrahasto
Tunnus 5017569
00003 Vastauslähetys

Asiakaspalvelu

Autamme mielellämme kaikissa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvissä kysymyksissä. Saat meihin yhteyden nopeiten ja turvallisimmin asiointipalvelumme kautta. 

Tavoitat meidän myös puhelimitse numerosta 075 757 0500. Palvelutapahtuman varmistamiseksi ja vakuutusmaksujen asiakaspalvelun laadun kehittämiseksi tallennamme puhelinpalvelun puhelut. Lisätietoa puhelinrekisteriselosteesta löydät Työttömyysvakuutusmaksujen tietosuojaselosteesta.

Sähköpostitse voit olla meihin yhteydessä osoitteella vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto.fi. Työnantajien tietoja sisältävät sähköpostiviestit tulee lähettää suojattuna sähköpostina.

Tietueiden kuvaus TYVI-rajapintaa varten

Työllisyysrahasto ottaa vastaan sähköisiä ilmoituksia palkkahallinnon ohjelmistoista. Ilmoitusten vastaanotto tapahtuu TYVI-operaattoreiden ja ilmoitin.fi-palvelun välityksellä.

Alla olevasta linkistä löytyvässä tietuekuvauksessa kuvataan Työllisyysrahaston TYVI-operaattoreilta (ml. ilmoitin.fi-palvelu) vastaanottamien tietueiden rakenne.

  • Palkkasummailmoitus -tietueella ilmoitetaan vakuutusvuoden päätyttyä vakuutusvuoden aikana maksetut työntekijöiden ja osaomistajien palkkasummat. Ilmoitus on annettava vakuutusvuotta seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä. Palkkasummailmoituksia voi tehdä vuosille 2013-2018.
  • Koulutuskorvausta voi hakea palkkasummailmoituksen yhteydessä vuoteen 2018 asti tai hakea erillisellä ilmoituksella. Koulutuskorvaushakemus-tietuetta tulee käyttää osana palkkasummailmoitus-tietuetta vain silloin, kun työnantaja hakee koulutuskorvausta. Elinkeinoverolain tai maatilatalouden tuloverolain alaiset yritykset eivät ole pääsääntöisesti oikeutettuja koulutuskorvaukseen, vaan voivat hakea koulutusvähennystä Verohallinnolta.

Lisätietoa ilmoituksen sisältöä koskeviin kysymyksiin saa sähköpostiosoitteesta vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto ja teknisiin ja testaukseen liittyviin kysymyksiin sähköpostiosoitteesta tiedon.valitys@tyollisyysrahasto.

Tietuekuvaus

Sivu päivitetty: 18.3.2019