Varoitus!

Aikuiskoulutusetuuksien asiakaspalvelu on ruuhkautunut. Ruuhkan purkamiseksi aikuiskoulutusetuuksien puhelinpalvelu on suljettu poikkeuksellisesti maanantaisin vuoden loppuun asti. Muina arkipäivinä palvelemme normaalisti. Katso, löydätkö vastauksen kysymykseesi täältä: tyollisyysrahasto.fi/etuusinfo

Siirry suoraan sisältöön.
Uutinen

Etkö tavoittanut meitä?

UUTINEN 6.10.2020 10.26

Aikuiskoulutustuen hakemusten käsittely ja asiakaspalvelumme on pahasti ruuhkautunut. Käsittelemme sekä ensihakemuksia että maksuhakemuksia saapumisjärjestyksessä. Ajantasaisia käsittelyaikoja voit seurata verkkosivuillamme. Oman hakemuksesi tilanteen voit milloin tahansa tarkistaa asiointipalvelustamme.

Tällä hetkellä meille tulee ennätysmäärä hakemuksia, puheluita sekä sähköpostiviestejä joka päivä. Kysymyksiin vastaavat samat palveluasiantuntijat, jotka käsittelevät aikuiskoulutustukihakemuksia.

Tärkein tehtävämme on käsitellä kohtuullisessa ajassa päätöstä ja maksua odottavien aikuisopiskelijoiden hakemukset sekä purkaa ruuhka. Tämän vuoksi asiakaspalvelussa ei toistaiseksi ehditä normaalissa tahdissa vastaamaan puheluihin ja sähköposteihin.

Jos hakemuksessasi on esimerkiksi puutteita, olemme sinuun yhteydessä sähköpostilla. Jos meistä ei kuulu mitään, voit rauhassa odotella päätöstä. Myös päätöksestä saat ilmoituksen sähköpostiisi.

Jottei sinun tarvitsisi jonottaa puhelimessa tai odottaa viestiisi vastausta, kysy kysymyksesi chatbotilta, käytä verkkosivuillamme olevaa haku-toimintoa tai lue kooste aikuiskoulutustuesta verkkosivuiltamme.

Olemme todella pahoillamme ruuhkatilanteesta. Teemme kaikkemme, että saamme hakemussuman purettua.

Ruuhkan takana isot uudistukset

Työllisyysrahaston aikuiskoulutustuen osalta otettiin käyttöön uusi asiointipalvelu ja käsittelyjärjestelmä 3.8.2020.

Uudistuksen takana on aikuiskoulutustuen lakimuutos, joka tehtiin 1.8.2020. Muutos oli isoin, mikä on tukeen tehty 20 vuoden aikana. Muutoksen vuoksi myös etuuden hakemisen, myöntämisen ja maksamisen prosessit ovat uudistuneet ja Työllisyysrahastossa on otettu käyttöön uusi käsittelyjärjestelmä ja asiointipalvelu.

Käsittelemme syyskuun aikana asiointipalvelun kautta saapuneet maksuhakemukset manuaalisesti ja erityisen huolellisesti varmistuaksemme siitä, että asiakkaat saavat oikeansisältöiset päätökset uuden järjestelmämme kautta. Automaatio otetaan käyttöön lokakuussa siihen luvan antaneilla aikuiskoulutustuen hakijoiden kohdalla.