Julkiset digitaaliset palvelut vaativat jatkuvaa kehittämistä ja niihin kohdistuvat odotukset muuttuvat jatkuvasti. Meillä Työllisyysrahastossa digitaalisten palveluiden kehittämistä ohjaavia periaatteita ovat erityisesti tarkoituksenmukaisuus, asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja luotettavuus. Ensinnäkin digitaalisten palveluidemme tulee olla tarkoituksenmukaisia, jotta ne täyttävät erilaisten lakien ja asetusten täyttämät kriteerit. Niiden käyttämisen tulisi myös olla vaivatonta ja luotettavaa niin asiakkaille kuin omalle henkilöstölle. Julkisena toimijana vastuullinen julkisten varojen käyttö korostuu toiminnassamme – digitaalisia palveluita tulee tuottaa ja kehittää kustannustehokkaasti laadusta ja luotettavuudesta tinkimättä.
Olemme osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää ja tuotamme yhteiskunnallisesti merkittäviä palveluita muun muassa rahoittamalla työttömyysturvaa. Palveluidemme toimintakyky ja tietoturva ovat kaltaisellemme julkisia palveluita tarjoavalle toimijalle ensiarvoisen tärkeitä asioita, ja niihin panostetaan jatkuvasti.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen on osa Työllisyysrahaston DNA:ta. Etenemme strategiamme mukaisesti jatkuvasti kohti käyttäjä- ja asiakasystävällisempiä digitaalisia palveluita, jotka ovat samaan aikaan luotettavia ja kustannustehokkaita. Vastuullisena julkisten varojen käyttäjänä pyrimme myös hyödyntämään mahdollisimman laajasti valmiita alustoja, ratkaisuja ja tietovarantoja. Esimerkiksi kansallisen tulorekisterin hyödyntäminen toiminnassamme vuodesta 2019 alkaen on mahdollistanut työttömyysvakuutusmaksujen laskutuksen automatisoinnin lähes kokonaan. Tulorekisterin mahdollistama automatisointi on esimerkiksi tehostanut omaa toimintaamme sekä vähentänyt työnantaja-asiakkaidemme hallinnollista taakkaa.
Viimeisen vuoden aikana olemme saavuttaneet tärkeän etapin digitaalisella matkallamme. Lokakuussa 2025 saimme valmiiksi digitaalisten palveluidemme tulevaisuuden kannalta tärkeän vaiheen, kun siirsimme nykyiset IT-palvelumme uudelle toimittajalle ja rakensimme samalla uusia alustakyvykkyyksiä. Siirron yhteydessä vahvistimme teknologisien kyvykkyyksiemme lisäksi henkilöstömme osaamista koulutusten ja rekrytointien kautta vastaamaan paremmin Työllisyysrahaston tuleviin kehitystarpeisiin. Esimerkiksi yritysasiakkaillemme suunnattujen palveluiden kehittämisessä pystymme tulevaisuudessa hyödyntämään uusia rakennettuja kyvykkyyksiämme ja tuottamaan digitaalisia palveluitamme entistä tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin.
IT-palveluidemme siirtäminen uudelle toimittajalle ja samalla teknologisten kyvykkyyksiemme parantaminen ei ollut mikään pieni ponnistus. Siirsimme kaikki IT-palvelumme kerralla yhdessä laajassa hankkeessa, joka koostui 11 kokonaisuudesta, muun muassa tietoliikenteestä, IT-tuesta, palvelimista ja pilvipalvelualustasta. Palveluiden siirron yhteydessä rakensimme myös uusia alustakyvykkyyksiä, kuten esimerkiksi pilvipalvelualustan laajempaan käyttöön liittyviä ratkaisuja, joita voimme hyödyntää digikehittämisessä tulevaisuudessa. Saimme hankkeen laajuudesta huolimatta siirrettyä kaikki palvelumme aikataulussa ilman merkittäviä häiriöitä palveluihimme.
"IT-palveluidemme siirto uudelle toimittajalle oli merkittävä investointi, jonka saimme toteutettua asetettujen tavoitteiden mukaisesti aikataulussa ja budjetissa. Siirto uudelle toimittajalle ei ollut pelkästään tekninen hanke, vaan myös merkittävä strateginen askel. Loimme vankan perustan ja rakensimme uusia teknologisia sekä osaamiseen liittyviä kyvykkyyksiä, joiden ansiosta voimme kehittää tulevaisuuden digitaalisia palveluita tehokkaasti, luotettavasti ja asiakaslähtöisesti”, Työllisyysrahaston Teknologia ja kehitys –palvelualueen johtaja Antti Lähde toteaa.
Uusien teknologisten kyvykkyyksien ja henkilöstömme osaamisen vahvistaminen sekä palveluidemme siirtäminen uudelle toimittajalle avaavat jatkuvalle kehittämisellemme uusia ovia. Voisikin tiivistäen todeta, että kivijalka digitaalisten palveluidemme jatkokehittämiselle ovat nyt pystytetty onnistuneesti. Vankan perustan päälle on hyvä lähteä rakentamaan tulevaisuuden digitaalisia palveluita tarkoituksenmukaisuuden, asiakaslähtöisyyden, tehokkuuden ja luotettavuuden ohjaavat periaatteet huomioiden.