Siirry suoraan sisältöön.
Blogi

Tulorekisteri tuo sujuvuutta asiakkaille ja Työllisyysrahastolle

BLOGI 28.3.2019 8.00
Johtaja, kehitys ja uudistuminen

Olemme olleet mukana valmistelemassa tulorekisterilakia jo useamman vuoden. Vuoden 2019 alusta käyttöön otetun tulorekisterin myötä kehitimme laajasti myös rahaston prosesseja ja tietojärjestelmiä. Palvelemme tulorekisterin avulla asiakkaitamme entistä sujuvammin.

Vuosi 2018 oli monien isojen muutosten vuosi – ja siksi hektinen. Samanaikaisesti kun silloinen Työttömyysvakuutusrahasto tuotti tietoa tulorekisterilain valmistelua varten, uudistimme useita tietojärjestelmiä ja valmistelimme yhdistymistä Koulutusrahaston kanssa uudeksi Työllisyysrahastoksi. Kaiken aikaa henkilöstömme opiskeli uutta.

Varauduimme tulorekisterin voimaantuloon rekrytoimalla asiakaspalveluun lisää työntekijöitä. Tulorekisteristä ja asiointiuudistuksistamme teimme aiempaa aktiivisempaa, monipuolisempaa ja laajempaa asiakasviestintää. Työnantajille kerrottiin tarkasti heidän toimintaansa liittyvistä muutoksista ja niiden hyödyistä. Tätä samaa viestinnän linjaa jatkamme myös tulevissa uudistuksissa. Ennakkotyöllä pystyimme vaikuttamaan neuvonnan tarpeeseen – asiakaspalvelussa kyselyiden määrä jopa alitti arviomme.

Ajantasaisten palkkatietojen hyödyntäminen ja uusi toteumamalli

Asiakkaidemme, eli suomalaisten työnantajien ja etuuksien saajien, näkökulmasta tulorekisteri sujuvoittaa asiointia. Nyt palkkatiedot ilmoitetaan ainoastaan tulorekisteriin ja useat toimijat voivat hyödyntää samoja tietoja.

Saamme nyt palkkatiedot suoraan tulorekisteristä, minkä ansiosta olemme voineet kehittää työttömyysvakuutusmaksujen laskutusta entistä ajantasaisemmaksi. Valtaosa työnantajista valitsi hallinnollisesti kevyemmän, uuden toteumamallin mukaisen laskutuksen. Toteumamallissa työttömyysvakuutusmaksuja laskutetaan neljästi vuodessa tulorekisteriin ilmoitettujen, toteutuneiden palkkojen mukaan. Lisäksi erilliset vuosi-ilmoitukset ja palkkasumman arviot seuraavalle vuodelle ovat poistuneet.

Digitaalisuus tehostaa

Automaatio on tehostanut toimintaamme, joten myös päätökset syntyvät nyt entistä nopeammin ja tehokkaammin. Tulorekisterin myötä teimme ison loikan sähköisessä laskutuksessa, ja paperiset ilmoitukset jäävät jatkossa kokonaan pois. Sähköinen asiointi on paitsi tehokkain, myös turvallisin tapa hoitaa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvät asiat.

Saimme pitkäkestoisen ja koko organisaatiota koskettaneen laajan hankkeen onnistuneesti maaliin. Tulorekisteri on erinomainen uudistus. Työmme entistäkin paremman asiakaskokemuksen eteen jatkuu. Seuraavaksi paneudumme etuuspalveluiden kehittämiseen, jotta voimme hyödyntää tulorekisterin tuoman tehon myös aikuiskoulutusetuuksien palveluissa.