Vastuunrajoitus

Tällä verkkosivustolla annetut tiedot eivät ole arvopapereita koskeva myyntitarjous Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Singaporessa tai missään muussa maassa, jossa tällainen tarjous olisi vastoin lakia. Arvopapereita ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Yhdysvaltain arvopaperilain (US Securities Act of 1933) mukaisesti, eikä arvopapereita voida suoraan eikä välillisesti tarjota tai myydä Yhdysvalloissa taikka Yhdysvaltain arvopaperilain Regulation S -säännöksessä määritellyille yhdysvaltalaisille henkilöille (US persons) tai tällaisten henkilöiden lukuun.

Mitään tällä verkkosivustolla ei pidä tulkita kehotukseksi tai tarjoukseksi myydä tai ostaa Työllisyysrahaston liikkeeseen laskemia arvopapereita. Työllisyysrahasto antaa tällä verkkosivustolla esitetyt tiedot vilpittömässä mielessä ja ainoastaan tiedoksi.

Siirry suoraan sisältöön.
Pörssitiedote

Työllisyysrahasto: Työllisyysrahaston puolivuosikatsaus 1.1.2025−30.6.2025

PÖRSSITIEDOTE 26.8.2025 12.15

Työllisyysrahasto  
Pörssitiedote  
26.8.2025 Klo 12.15 

Tämä tiedote on tiivistelmä Työllisyysrahaston tammi–kesäkuun 2025 puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tiedotteen liitteenä ja luettavissa verkkosivuilta osoitteesta https://www.tyollisyysrahasto.fi/sijoittajille/puolivuosikatsaus-2025/.

Puolivuositulos (nettovarallisuuden muutos) jäi matalampien työttömyysvakuutusmaksujen ja heikon työttömyystilanteen vuoksi ennakoidusti alijäämäiseksi, mutta alijäämä oli pienempi kuin vertailukautena. 

Työllisyysrahaston keräämien työttömyysvakuutusmaksujen kertymä jäi ensimmäisellä vuosipuoliskolla ennakoidusti vertailukautta selkeästi matalammaksi. Tämä johtui siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin vuodelle 2025 Työllisyysrahaston esityksen mukaisesti.  

Rahaston edunsaajilleen maksamat rahoitusosuudet alentuivat myös selkeästi edellisvuoteen verrattuna huolimatta vertailukautta korkeammasta työttömyysasteesta. Hallitusohjelman toimenpiteiden menoja alentavat vaikutukset ovat alkaneet näkyä alkuvuonna. 

Avainluvut tammi-kesäkuu 2025

Avainluvut, miljoonina euroina  1.1.–30.6.2025 1.1.–30.6.2024 1.1.–31.12.2024
Työttömyysvakuutusmaksut ja muut tuotot 956 1 159 2 347
Maksetut rahoitusosuudet ja hallintokulut -1 410 -1 666 -3 163
Nettorahoitustuotot 20 27 67
Nettovarallisuuden muutos -435 -480 -749
Sijoitusomaisuus ja rahavarat 1 067 1 741 1 513
Saamiset, jaksotukset ja käyttöomaisuusvarat 462 526 447
Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat 599 599 599
Työttömyysvakuutusmaksu- ja muut velat 92 127 89
Nettovarallisuus 838 1 541 1 272
Työttömyysvakuutusmaksu-% (keskimääräinen) 1,20 % 1,61 % 1,61 %
Palkkasumman muutos-%* 2,1 % 2,1 % 2,2 %
Työttömyysaste (keskimäärin) 9,9 % 8,8 % 8,4 %
Sijoitustuotto-% 1,6 % 1,6 % 4,2 %

*Raportointikauden kumulatiivisen palkkasumman muutos edellisvuoden vastaavaan palkkasummaan. Lasketaan palkoista, joista maksetaan työttömyysvakuutusmaksua. 

Toimitusjohtaja Janne Metsämäki:

Talouden ja työllisyyden kehitys on ollut odotuksia heikompaa alkuvuoden aikana, mikä on näkynyt työttömyysasteen ennustettua korkeampana tasona. Maailmantalouden kehitykseen liittyy tällä hetkellä useita epävarmuustekijöitä. Kauppasodan ja tullikiistojen vaikutus voi pahimmillaan olla hyvin merkittävä myös Suomen taloudelle. Ukrainan sodan ja Lähi-Idän tilanteen kehittyminen vaikuttavat myös talouteen, mutta tulevaa kehitystä on vaikea ennustaa. 

Heikensimme ennustetta Työllisyysrahaston tämän vuoden tuloksesta huhtikuussa. Arvioimme, että alijäämä on aiemmin ennakoitua suurempi. Arvioimme samalla, että työnantajan ja työntekijän työttömyysvakuutusmaksujen yhteismäärää olisi tarve nostaa 0,5–1,5 prosenttiyksiköllä vuodelle 2026. Vaikka maksuja korotettaisiin arviomme mukaisesti vuodelle 2026, ne pysyisivät matalampina kuin ennen maksutason laskuja vuosille 2024 ja 2025. Annamme varsinaisen esityksen maksutasosta elokuun lopulla. 

Suomen talouden ja työllisyyskehityksen heikkenemisestä huolimatta maksuvalmiutemme on pysynyt vahvana koko alkuvuoden, ja olemme hoitaneet työttömyysturvan ja muun sosiaaliturvan rahoitustehtävät onnistuneesti. 

Lukuisia lainsäädäntöhankkeita 

Työllisyysrahastoa koskevan lainsäädännön muutoshankkeita on ollut käynnissä useita, kuten työttömyysetuuksien rahoituslain uudistaminen, yleistuki, yhdistelmävakuutus, ansioturvan universaalimalli, lomautusilmoitusajan lyhentäminen sekä koulutuskorvauksen lakkauttaminen. Olemme osallistuneet STM:n johdolla valmisteluihin sekä kommentoineet lakiesitysluonnoksia ja muistioita sekä antaneet lausuntoja. 

Työllisyysrahastolle yhdistelmävakuutus tarkoittaa yhtä uutta etuutta rahoitettavaksi. Arvioiden mukaan malli lisäisi Työllisyysrahaston vastuulla olevia menoja noin 10 miljoonaa euroa. Lomautusajan ilmoitusajan lyhentämisen on arvioitu lisäävän Työllisyysrahaston rahoitusvastuulla olevia menoja arvion vaihdellessa hyvin vähäisestä enimmillään 40 miljoonaan euroon. Koulutuskorvaus on ollut noin 10 miljoonan euron pieni toimeenpanotehtävä ja sen on kokonaan rahoittanut valtio. Korvauksen lakkauttaminen ei vaikuta Työllisyysrahaston tulojen ja menojen tasapainoon eikä aiheuta henkilöstömuutoksia. 

Hallituksen puoliväliriihessä käsiteltiin hallitusohjelman mukaisesti selvitystä ansioturvan universaalimallista. Universaalimallin toteuttaminen lisäisi merkittävästi työttömyysturvan menoja. Hallitus päätti, että selvitysten pohjalta ei toistaiseksi käynnistetä jatkovalmistelua. 

Vuodesta 2025 alkaen vastuutyövoimapalveluiden järjestämisestä siirtyi valtiolta kuntien muodostamille työllisyysalueille. Osana tätä muutosta kuntien rahoitusvastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta laajeni kattamaan myös osan ansiopäivärahan perusosasta vähentäen vastaavasti valtion osuutta. Työllisyysrahaston kannalta uudistus muutti työttömyysturvan rahoituksen prosessia hieman, mutta ei vaikuttanut rahoitustehtäväämme. 

Strategian toimeenpano etenee 

Työllisyysrahaston joulukuussa 2024 päivitetyn strategian toimeenpano on käynnistynyt alkuvuoden aikana. Strategisina tavoitteinamme on tuottaa asiakaslähtöisiä digiajan palveluita luotettavasti ja laadukkaasti sekä nostaa tuottavuutta ja tehokkuutta. Näiden seurantaa varten olemme laatineet mittarit, joiden avulla raportoimme säännöllisesti rahaston hallitukselle tavoitteiden toteutumisesta. 

Alkuvuoden aikana olemme saaneet pääosin tehtyä IT palveluidemme siirron uudelle toimittajalle sekä siirtoon liittyvien IT-kyvykkyyksien rakentamisen. Rahaston strategisissa hankkeissa hyödynnetään IT-kyvykkyyksiä entistä tehokkaampien digitaalisten palveluiden toteuttamiseksi ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Näistä hyvänä esimerkkinä on käynnissä oleva hanke, jossa modernisoimme työttömyysvakuutusmaksupalveluitamme. 

Aikuiskoulutustuen alasajo on jatkunut laissa hyväksytyn aikataulun mukaisesti. Maksettujen tukien määrä on jo alentunut selvästi viime vuodesta. Samalla asiakastyytyväisyys on pysynyt erinomaisella tasolla. 

Muutoksia

Ilmoitin helmikuussa jääväni eläkkeelle vuoden 2025 lopussa. Tuolloin tulee täyteen yhteensä 11 vuotta Työllisyysrahaston ja sitä edeltävien Työttömyysvakuutusrahaston ja Koulutusrahaston toimitusjohtajana. Näihin vuosiin mahtuu paljon muutoksia, kehitystä sekä erilaisia haasteita ja onnistumisia. Tavoitteeni on koko ajan ollut se, että rahasto pystyy kehittymään ja muuttumaan, jotta lakisääteisten tehtävien hoitaminen sujuu muuttuvassa toimintaympäristössä mahdollisimman hyvin. Erinomaiset osaajat ja hyvät kyvykkyydet luovat vakaan pohjan rahaston onnistumiselle. Vuoden 2026 alusta uutena toimitusjohtajana aloittaa Työllisyysrahaston nykyinen talous- ja rahoitusjohtaja Karo Nukarinen. 

Alkuvuoden tulokset on tehty yhteistyöllä niin rahastolaisten kuin sidosryhmiemme kanssa. Erityisesti haluan kiittää koko Työllisyysrahaston henkilökuntaa omistautumisesta ja hyvästä työstä kuluneen puolivuotiskauden ja yhteisten vuosien aikana. 

Työllisyysrahaston toimintaympäristö

Euroopan keskuspankki on alentanut korkoja selvästi, ja inflaatio on pysytellyt alhaisella tasolla Suomessa. Tästä huolimatta taloussuhdanne on pysynyt vaisuna, ja kokonaistuotannon määrän odotetaan kasvavan Suomessa noin prosentin vuoden 2025 aikana. 

Heikko suhdannetilanne on näkynyt heikentyvänä työllisyyskehityksenä. Työttömyysaste on edelleen noussut alkuvuoden aikana. Työttömyyden lisääntymisestä huolimatta Työllisyysrahaston maksamien rahoitusosuuksien määrä on pienentynyt, kun Petteri Orpon hallitusohjelman toimenpiteiden työttömyysturvaa alentavat vaikutukset ovat alkaneet näkyä. 

Loppuvuoden näkymät

Huhtikuussa 2025 sosiaali- ja terveysministeriölle toimitetussa maksuarviossa ennakoimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 840 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2025 ja nettovarallisuus noin 430 miljoonaa euroa positiivinen vuoden 2025 lopussa. 

Puolivuotistilinpäätöstä laadittaessa arvioimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 740 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2025, mikä merkitsisi noin 530 miljoonan euron positiivista nettovarallisuutta vuoden 2025 lopussa. 

 

Helsingissä 26. päivänä elokuuta 2025 

Työllisyysrahasto
Hallitus

Lisätietoja:  

Janne Metsämäki, toimitusjohtaja, 040 522 3614
Karo Nukarinen, johtaja, talous ja rahoitus, 050 564 0920 

Jakelu:  
NASDAQ OMX Helsinki  
Tiedotusvälineet  
www.tyollisyysrahasto.fi 

Tietoja julkaisijasta Työllisyysrahasto

Työllisyysrahasto kerää työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan mm. työttömyysturvaa ja edistetään palkansaajien osaamisen kehittämistä aikuiskoulutusetuuksilla. Työllisyysrahasto on tärkeä osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää.

Liitteet

Kategoriat: Työllisyysrahasto