Siirry suoraan sisältöön.

Työllisyysrahaston toimintaa ohjaavat eettiset ohjeet

Vastuullisen ja eettisen toiminnan ja sitä ohjaavien eettisten ohjeiden tarkoitus on auttaa jokaista Työllisyysrahastossa toimimaan oikein kaikissa tilanteissa, silloinkin, kun kukaan ei ole näkemässä. Ohjeiden tarkoituksena on varmistaa ja ohjata toimintakulttuuriamme toimimaan avoimesti, rehellisesti ja yhtenäisenä joukkueena.

Työllisyysrahaston hallitus on hyväksynyt Työllisyysrahaston eettiset ohjeet ja niitä päivitetään säännöllisesti.

Ohjeet koostuvat seuraavista osioista:

  1. Työllisyysrahaston perustehtävät on määritelty laissa ja asetuksissa
  2. Noudatamme lakia ja sisäisiä ohjeita
  3. Torjumme lahjontaa ja korruptiota
  4. Tunnistamme ja torjumme eturistiriitatilanteet
  5. Noudatamme hankintalakia ja sisäistä ohjeistusta
  6. Toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi salassapitovelvoitteet huomioiden
  7. Huolehdimme tietosuojasta, tietoturvasta ja tiedonhallinnasta
  8. Käytämme Työllisyysrahaston omaisuutta asianmukaisesti
  9. Huolehdimme toisistamme
  10. Työllisyysrahasto ei osallistu poliittiseen toimintaan tai tue sitä
  11. Haluamme toimia oikein ja raportoimme väärinkäytösepäilyistä

Tutustu tarkemmin ohjeisiin alla olevasta linkistä. Rahaston sisäisissä ohjeissa on avattu aihealueita yksityiskohtaisemmin.

Eettiset ohjeet toimittajille

Eettiset ohjeet toimittajille määrittelevät vähimmäisperiaatteet, joita jokaisen tuotteita tai palveluita Työllisyysrahastolle toimittavan toimittajan tulee noudattaa tehdessään yhteistyötä Työllisyysrahaston kanssa. Nämä vähimmäisperiaatteet ovat yhdenmukaisia YK:n liike-elämän ja ihmisoikeuksien, Global Compactin sekä kansainvälisen työjärjestö ILO:n periaatteiden kanssa.

Voit tutustua Eettiset ohjeet toimittajille sisältöosioihin kokonaisuudessaan alla olevissa haitareissa tai ladata sen itsellesi haitarin alla olevasta linkistä.

Työllisyysrahaston tehtävä perustuu Työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ja valtioneuvoston asetukseen Työllisyysrahaston ohjesäännöstä. Myös muussa lainsäädännössä (esim. työsopimuslaissa ja laissa aikuiskoulutusetuuksista) on säännöksiä rahaston tehtävistä.

Keräämme työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan mm. valtaosa työttömyysturvasta, työttömyysturvan ajalta kertyvä työeläke, palkkaturva sekä yli 55-vuotiaiden muutosturva. Rahoitamme lisäksi aikuiskoulutustukea ja ammattitutkintostipendejä. Myönnämme aikuiskoulutustukea vuoden 2025 loppuun saakka. Asiakkaitamme ovat kaikki työllistävät työnantajat ja 18–64-vuotiaat palkansaajat Suomessa.

Toimimme sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. Työllisyysrahasto on työmarkkinaosapuolten hallinnoima itsenäinen rahasto, jonka toimintaa Finanssivalvonta valvoo.

Toimintamme perustuu yhteisille arvoillemme:

  • asiakkaamme ensin
  • uudistamme, kehitymme ja toimimme
  • olemme yhtenäinen joukkue.

Nämä eettiset ohjeet toimittajille määrittelevät vähimmäisperiaatteet, joita jokaisen tuotteita tai palveluita Työllisyysrahastolle toimittavan toimittajan (jäljempänä myös ”Toimittaja”) tulee noudattaa tehdessään yhteistyötä Työllisyysrahaston kanssa. Nämä vähimmäisperiaatteet ovat yhdenmukaisia YK:n liike-elämän ja ihmisoikeuksien, Global Compactin sekä kansainvälisen työjärjestö ILO:n periaatteiden kanssa.

Toimittajiemme tulee sitoutua näihin eettisin ohjeisiin ja varmistaa, että näissä ohjeissa asetetut vähimmäisperiaatteet täyttyvät heidän omassa toiminnassaan ja toimitusketjussaan.

Toimittajan on noudatettava lainsäädännön ohella näitä Työllisyysrahaston eettisiä ohjeita toimittajille toimittaessaan Työllisyysrahastolle palveluita, tavaroita ja ratkaisuja.

Toimittaja ei suoraan tai epäsuorasti pyydä tai ota vastaa maksua taikka muuta vastiketta, millä voisi olla hyvän liiketavan vastaisesti vaikutusta toimittajan liiketoimintapäätöksiin.

Toimittaja

  • sitoutuu kilpailemaan rehellisesti ja eettisesti
  • varmistaa liiketoimintaan liittyvien luottamuksellisten tietojen salassa 
    pitämisen
  • ylläpitää liiketoiminnastaan täsmällistä ja asianmukaista tietoa 
    lainsäädännön edellyttämissä viranomaisrekistereissä.
  • hoitaa liiketoiminnassaan maksut ja muut velvoitteet asianmukaisesti 
    koko toimitusketjun osalta.
  • ei hyväksy korruptiota, mukaan lukien kiristys ja lahjonta. Toimittaja ei 
    tarjoa, lupaa tai anna lahjoja, jotka saattavat johtaa riippuvuussuhteeseen tai odotukseen vastapalveluksesta.
  • ei hyväksy rahanpesua missään muodossa.

Toimittaja sitoutuu osaltaan ehkäisemään kiellettyjä kilpailunrajoituksia sekä tukemaan vastuullista hankintaa omassa toimittajaketjussaan. Vastuullisella hankinnalla tarkoitetaan sitä, että Toimittaja sitoutuu valitsemaan liikekumppaninsa huolellisesti sekä tunnistamaan ja ehkäisemään toimittajaketjussaan laittomaan liiketoimintaan tai näiden eettisten ohjeiden rikkomiseen liittyvät riskit.

Toimittaja huolehtii, että sen myymät tavarat ja palvelut on tuotettu ympäristön kannalta vastuullisesti. Toimittaja pyrkii tuottamiensa tavaroiden ja palveluiden koko elinkaaren kattavaan ympäristövaikutusten arviointiin ja pyrkii asettamaan ympäristöystävällisyyttä ja hiilijalanjäljen pienentämistä koskevia vaatimuksia myös toimitusketjulleen. Syntyvät jätteet kierrätetään ja/tai hävitetään lainmukaisesti ja vastuullisesti.

Toimittajaa kannustetaan käyttämään sertifioitua ympäristöjärjestelmää tai järjestelmällistä, kirjallisesti kuvattua ympäristöasioiden hallintaa sekä käyttämään ja kehittämään ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

Toimittaja sitoutuu käyttämään ja säilyttämään Työllisyysrahaston ja Toimittajan välisessä sopimussuhteessa käyttöönsä saamaansa omaisuutta ja tietoaineistoja huolellisesti.

Toimittaja kunnioittaa Työllisyysrahaston ja kolmansien osapuolten immateriaalioikeuksia sekä sitoutuu suojelemaan Työllisyysrahaston  luottamuksellista tietoa luvattomalta käytöltä ja julkaisulta. 

Toimittaja on velvollinen kunnioittamaan ihmisoikeuksia sekä omissa toiminnoissaan että toimitusketjussaan ja huolehtii henkilöstön hyvinvoinnista.

Toimittaja pyrkii varmistamaan toimintakäytäntöjen ja valvonta- sekä ohjausmekanismien kautta, ettei se ole osallisena, suoraan tai epäsuorasti, ihmisoikeusrikkomuksiin. Toimittaja edellyttää ihmisoikeuksien kunnioittamista myös sen toimitusketjuun kuuluvilta yrityksiltä.

Toimittaja

  • tunnustaa työntekijöiden oikeuden järjestäytymisiin, liittymisiin tai olla liittymättä valitsemiinsa organisaatioihin.
  • kieltää lapsilla teetettävän työn. Jos lapsityötä havaitaan, toimittaja puuttuu tilanteeseen.
  • kieltää pakkotyön käyttämisen. Pakkotyö voidaan tunnistaa käyttämällä ILO:n pakkotyötä koskevia indikaattoreita.
  • kohtelee työntekijöitä arvokkaasti ja kunnioittavasti sekä kieltää työntekijöiden kaikenlaisen syrjinnän.
  • tukee erilaisuuden hyväksymistä ja työntekijöiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia 
  • kieltää ja pyrkii estämään työntekijöiden ahdistelun ja häirinnän. 
  • tarjoaa työehdot työntekijöiden ymmärtämällä kielellä.
  • maksaa normaalityöajasta ja ylitöistä vähintään sovellettavan kansallisen lainsäädännön tai toimialan yleisen käytännön mukaista vähimmäispalkkaa.

Työympäristön tulee olla työntekijöille terveellinen ja turvallinen. Tällä tarkoitetaan, että työntekijä ei työpaikalla altistu olosuhteille, jotka voivat aiheuttaa vaaraa työntekijän fyysiselle tai psyykkiselle terveydelle.

Toimitusketjun läpinäkyvyydellä pyritään takaamaan näiden eettisten ohjeiden asettamien velvoitteiden noudattaminen. Toimittaja ja/tai sen emoyhtiö julkaisee vuosittain vapaamuotoisen vastuullisuusraportin.

Työllisyysrahasto voi velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi vaatia toimittajaa esittämään selvityksiä ja asiakirjoja, korjaamaan havaittuja puutteita sekä esittämään selvitystä korjaavien toimenpiteiden toteuttamisesta. Työllisyysrahasto voi auditoida toimittajan ja/tai sen alihankkijoita hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti

Näiden toimittajien eettisten ohjeiden (Code of Conduct for Suppliers) vastaisesta toiminnasta voi ilmoittaa Työllisyysrahastolle seuraavasti:

 

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Väärinkäytösten ilmoituskanava on Työllisyysrahaston luottamuksellinen ilmoituskanava. Väärinkäytösepäilyihin ja -väitteisiin reagoiminen Työllisyysrahastossa on äärimmäisen tärkeää. Väärinkäytösten estäminen ja näihin reagoiminen tuo Työllisyysrahastolle taloudellista turvaa, mutta vaikutamme myös Työllisyysrahaston maineeseen sekä henkilöstön ja muiden sidosryhmien luottamukseen. 

Kanavaan ilmoituksia voivat tehdä niin Työllisyysrahaston henkilöstö kuin sen sidosryhmät. Ilmoituskanavassa voi ilmoittaa työn, toimen tai tehtävän yhteydessä saatuja tietoja tai perusteltuja epäilyjä ilmoittajansuojelulain soveltamisalaan kuuluvien asioiden tai Työllisyysrahaston eettisten ohjeiden rikkomisesta sekä finanssimarkkinoita koskevien säännösten ja määräysten epäillystä rikkomisesta.  

Ilmoittajansuojelulain mukainen ilmoitus voi liittyä esimerkiksi seuraaviin asioihin: 

  • julkiset hankinnat,
  • finanssipalvelut, -tuotteet ja -markkinat,
  • rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen,
  • tuoteturvallisuus ja vaatimustenmukaisuus,
  • ympäristönsuojelu,
  • kansanterveys,
  • kuluttajansuoja,
  • yksityisyyden ja henkilötietojen suoja,
  • verkko- ja tietojärjestelmien turvallisuus. 

HR-liitännäisissä asioissa (esim. häirintä, syrjintä ja työturvallisuus sekä työpaikan ilmapiiri) ensisijaisena yhteyskanavana on Työllisyysrahaston HR-yksikkö. Tällöin sovelletaan voimassa olevaa työoikeudellista ja muuta soveltuvaa lainsäädäntöä. 

Väärinkäytöksillä voi olla seurauksia Työllisyysrahastolle, työntekijöillemme, sijoittajille, asiakkaillemme, muille sidosryhmillemme tai yksittäisille henkilöille. 

Sinulla ei tarvitse olla todisteita epäilystesi tueksi, mutta ilmoitukset tulee tehdä vilpittömässä mielessä. 

Ilmoituksen voi tehdä ilman konkreettisia todisteita tai täyttä varmuutta siitä, onko rikkomus tapahtunut. Ilmoittajalla voi olla joko tieto tai perusteltu epäilys siitä, että rikkomus on tapahtunut. Voit tehdä ilmoituksen täältä   

Nimettömyyden varmistamiseksi ilmoituskanavaa ylläpitää ulkopuolinen kumppanimme, WhistleB (Whistleblowing Centre). Ilmoitusmenettely on salattu ja suojattu salasanalla. Kaikki ilmoitukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja salassapitosäännöksiä noudattaen.

Ilmoituskanavan kautta tehtyjä ilmoituksia käsittelee erillinen Työllisyysrahaston määrittelemä ilmoitusten käsittelyryhmä. Asian selvittämissä ja tutkinnassa saatetaan tapauskohtaisesti tarvita muita erikseen nimettäviä asiantuntijoita. Käsittelyryhmän jäsenen ja asian selvittämisessä mahdollisesti avustavan asiantuntijan tulee tuntea yleiset esteellisyyteen liittyvät periaatteet ja ilmoittaa olevansa esteellinen käsittelemään yksittäistä ilmoitusta, jonka sisältöön käsittelijä saattaa työnsä puolesta liittyä. Hallintoelimille raportoidaan myös määräajoin tilastotietoa saapuneiden ilmoitusten lukumääristä ja luonteesta.

Ilmoittajalle toimitetaan vastaanottoilmoitus seitsemän päivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta ilmoituskanavassa sekä aloitetaan määritellyn ilmoitusten käsittelyprosessin mukaisesti jatkotoimet ilmoituksen paikkansapitävyyden selvittämiseksi ja tarvittaessa rikkomukseen puuttumiseksi. Ilmoittajalle kerrotaan selvityksen valmistuttua tai viimeistään kolmen kuukauden kuluessa ilmoituksen vastaanottoilmoituksen toimittamisesta, mitä toimenpiteitä ilmoituksen perusteella toteutetaan.

Ilmoituskanavan kautta saatujen ilmoittajien ja muiden asianosaisten henkilötietoja sekä heidän muita tietoja käsitellään noudattaen käsittelyhetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä ja tietosuojakäytäntöjämme

Löydät tarkempaa tietoa henkilötietojen käsittelystä tietosuojailmoituksesta.

Huomaathan, että kanavaa ei ole tarkoitettu asiakaspalautteiden antamiseen. Asiakaspalautetta voit antaa yleisten yhteistietojemme kautta.  

Työllisyysrahaston Väärinkäytösten ilmoituskanava on ensisijainen tapa ilmoittaa epäillyistä rikkomuksista. Voit tehdä ilmoituksen täältä.

Ilmoitus väärinkäytöksestä on mahdollista tehdä oikeuskanslerinviraston keskitettyyn ulkoiseen ilmoituskanavaan, jos asia kuuluu ilmoittajansuojelulain soveltamisalaan ja

  • ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa, että sisäisen ilmoituksen perusteella toimenpiteisiin ei ole ryhdytty määräajassa tai sen perusteella rikkomiseen ei voida puuttua tehokkaasti tai
  • ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa olevansa vaarassa joutua vastatoimien kohteeksi ilmoituksen johdosta.

Lisätietoa ilmoittamisesta löydät oikeuskanslerinviraston verkkosivuilta.

Sivu päivitetty: 7.11.2025