Teknologisista alustoita ja sovelluksista ei saa kaikkea potentiaalia irti, jos niissä käytettävä data ja siitä jalostettu tieto ei ole laadukasta, eikä niistä huolehdita. Työllisyysrahastossa on kiinnitetty tämän aineettoman pääoman tärkeyteen erityistä huomiota viime vuosina.
Tulevaisuuteen katsovan organisaation työkalupakkiin kuuluu kyvykäs data-alusta, jonka avulla kerätään, hallitaan, jaetaan ja hyödynnetään dataa eri järjestelmien ja sovellusten välillä. Työllisyysrahaston data-alustalla mahdollistamme tiedon tehokkaan hyödyntämisen raportointiin, automatisoituihin prosesseihin ja tekoälyn kehittämiseen.
- Olemme luoneet rakenteet tiedonhallinnalle, jolla varmistamme luotettavan ja kattavan tiedon tunnistamisen, omistajuuden sekä elinkaaren hallinnan. Kun tunnemme oman tietomme ja meillä on prosessit sen hallintaan, voimme luotettavasti hyödyntää dataa tehostaviin, automatisoituihin prosesseihin sekä tarjota tietoa päätöksenteon tueksi, Työllisyysrahaston Head of Data and Analytics Kim Setälä kertoo.
Työllisyysrahaston data-alustaa tukee hyvin hoidettu ja henkilöstölle koulutettu tiedon hallinta, jota ohjaa sekä lainsäädäntö että parhaat käytännöt.
- Nopeasti saatu oikea tieto varmistaa hyvän työntekijäkokemuksen rahastolaisille, kun työt sujuvat. Samalla myös hyvä asiakaskokemus vahvistuu, kun asiakastietojen laatu säilyy korkeana”, Setälä avaa tiedonhallinnan merkitystä.
Työllisyysrahaston datastrategian lähtökohtana on tiedon hyödyntäminen ja saatavuus. Varmistaaksemme tiedon ymmärtämisen sekä rahastolle että tekoälylle, kehitämme jatkuvasti tiedon dokumentointia pohjautuen yhteisiin periaatteisiin ja toimintatapoihin.
Tekoälyn hyödyntämisen esteenä on usein tiedon laatu, vajavainen yhteentoimivuus sekä tiedon kuvaamisen puutteet. Olemme ottaneet tiedon laadun keskeiseksi ohjaavaksi tekijäksi Työllisyysrahaston raportoinnin kehittämisessä mm. standardoimalla tietoa ja tunnistamalla puutteelliset tai virheelliset tiedot.
- Hyödynnettäessä keskitettyä data-alustaamme ja asiantuntijoidemme välistä tiivistä yhteistyötä, varmistamme että tieto toimii hyvin yhteen, vaikka lähdejärjestelmät olisivatkin erilaisia, Setälä taustoittaa.
Kuvattu tieto, jonka sisältö, rakenne, merkitys ja käyttötarkoitus on määritelty selkeästi, ja sen jakaminen läpi organisaation kasvattavat kykyämme ymmärtää ja mitata omaa toimintaamme entistä kattavammin sekä auttaa meitä kehittymään yhä paremmaksi digipalveluiden tarjoajaksi.
- Kun voimme tarjota tekoälylle kattavaa ja laadukasta tietomassaa, tekoälyn käyttötapauksien määrä kasvaa ja se tuottaa selkeämpää lisäarvoa toiminnallemme. Tiedonhallinnalla mahdollistamme strategisia tavoitteitamme eli tuotamme digiajan palveluluita luotettavasti ja laadukkaasti sekä nostamme tuottavuutta ja tehokkuutta, Setälä sanoo.
Otimme ison loikan kohti tulevaisuuden digipalveluita, kun IT-palveluidemme siirto uudelle toimittajalle saatiin päätökseen lokakuussa 2025. Siirron yhteydessä kehitimme teknologisten kyvykkyyksiämme sekä henkilöstömme osaamista. Lue lisää aiheesta marraskuussa 2025 julkaistusta uutisesta: https://www.tyollisyysrahasto.fi/uutiset/onnistunut-it-palveluiden-siirto-on-strateginen-askel-kohti-tulevaisuuden-digipalveluita/