Helmikuun 1. päivä alkaen aloitamme aikuisopiskelijan etuuksissa tulorekisteriin ilmoitettujen etuus- ja eläketietojen hyödyntämisen.
Uutuutena etuuksien asiointipalvelussa on, että näytämme jo maksuhakemuksen täyttämisen yhteydessä asiakkaalle ne etuustiedot, jotka vaikuttavat haettavan kuukauden tukeen. Entuudestaan asiakkaalle näytetään haettavan kuukauden palkkatiedot. Näin asiakas näkee heti kaikki tiedot, jotka vaikuttavat hänelle annettavaan päätökseen.
Aikuiskoulutustuen hakeminen on kaksivaiheinen. Ensihakemuksella selvitetään täyttyvätkö tuen saamisen edellytykset. Myönteisen ensipäätöksen jälkeen tukea haetaan takautuvasti maksuhakemuksella kuukausittain jälkikäteen sille ajalle, jolle on olemassa voimassa oleva ensipäätös.
Tammikuun alussa aloitimme maksamiemme aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendien ilmoittamisen tulorekisteriin. Kattava tulorekisteri helpottaa ja nopeuttaa asiointia eri viranomaisten kanssa sekä tiedon välitystä viranomaisten välillä. Tulorekisterin myötä aikuisopiskelijan etuuksien käsittely helpottuu: saamme jatkossa tiedon mm. työttömyyskassojen maksamista etuuksista suoraan tulorekisteristä.
Tulorekisteri laajeni vuodenvaihteessa, kun palkkatietojen lisäksi tulorekisteriin ilmoitetaan nyt myös tiedot maksetuista eläkkeistä ja etuuksista. Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat tiedot kansalaisille maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista. Meidän lisäksi tulorekisterin tietoja hyödyntävät mm. Kela, Verohallinto ja Tilastokeskus. Tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, johon niillä on lain mukaan oikeus ja jota ne tarvitsevat toiminnassaan. Kirjautumalla tulorekisterin asiointipalveluun jokainen voi myös tarkistaa omat tietonsa.
Lue uutinen: Aloitimme tammikuussa etuustietojen ilmoittamisen tulorekisteriin
Tulorekisterin uutinen: Tulorekisteriin ilmoitetaan nyt myös maksetut eläkkeet ja etuudet