Työllisyysrahaston aloittaessa toimintansa tammikuun alussa, avautuivat myös uudet tyollisyysrahasto.fi-verkkosivut. Verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta on alusta lähtien ohjannut asiakaslähtöinen ajattelu. Tavoitteena on tarjota asiakkaalle oleellinen tieto ymmärrettävästi ja helposti vain parilla klikkauksella.
Pääkäyttäjäryhminä ovat työttömyysvakuutusmaksuja maksavat työnantajat ja heidän puolestaan asiointia hoitavat tilitoimistot sekä aikuiskoulutusetuuksia hakevat opiskelijat ja heidän työnantajansa. Asiat ja palvelut, joita he sivuilta etsivät ovat hyvin erilaiset.
– Verkkosivujen rakenne on jaettu kolmeen pääryhmään: työttömyysvakuutusmaksuihin, aikuisopiskelijan etuuksiin ja yleistietoon Työllisyysrahastosta. Valitsemalla näistä yhden polun, asiakas pääsee syventymään aiheeseen, kertoo viestinnän asiantuntija ja verkkosivu-uudistuksen projektipäällikkö Lotta Hietaniemi-Sipakko.
Rahaston kanssa voi hoitaa verkossa asioita nopeasti ja turvallisesti juuri silloin kun itselle sopii. Työttömyysvakuutusmaksujen ja aikuisopiskelijan etuuksien asiointipalveluihin ohjataan etusivulta alkaen.
– Monelle asiakkaallemme verkkosivustomme on ponnahduslauta asiointipalveluihin, jotka ovat verkkosivuista erilliset järjestelmänsä. Niiden käyttöön kannustetaan läpi sivuston.
Työllisyysrahaston verkkosivut on tehty niin, että niitä voi käyttää sujuvasti sekä pöytäkoneella että mobiililaitteella, kuten kännykällä. Sivut ovat pitkiä ja selailtavia, eikä monipolvisia alasivuja ole. Kunkin aihealueen sisältö löytyy hyppylinkkeinä sivun alusta. Näistä on helppo päätellä, onko oikeassa paikassa etsiessään tietoa.
– Verkkosivujen rakenne on työstetty työpajoissa palveluasiantuntijoidemme kanssa, jotka työskentelevät asiakkaiden kanssa päivittäin. Asiantuntijamme halusivat luoda verkkosivut, joilta asiakas löytää tiedon helposti ja luotettavasti. Alusta asti oli selvää, että uusilla sivuilla jokaisen aiheen piti mahtua yhdelle sivulle, Lotta Hietaniemi-Sipakko sanoo.
Verkkosivujen värit noudattelevat Työllisyysrahaston pirteää värimaailmaa. Värien säädöissä ja tekstin ymmärrettävyydessä on tehty paljon töitä, jotta ne vastaisivat syksyllä voimaan tulevaa saavutettavuusdirektiiviä.
– Ymmärrettävyyden ja värien saavutettavuuden lisäksi olemme työstäneet verkkosivuja niin, että niitä voi käyttää esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla. Työ on jatkuvaa, olemme nyt vasta luoneet peruspohjan saavutettavuudesta ja sisällöistä. Verkkosivujamme kehitetään jatkuvasti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, Lotta Hietaniemi-Sipakko lupaa.
Muutama vinkki verkkosivujen käyttöön
|